Week 2 en week 3 - Reisverslag uit Sliema, Malta van Bart Rijnierse - WaarBenJij.nu Week 2 en week 3 - Reisverslag uit Sliema, Malta van Bart Rijnierse - WaarBenJij.nu

Week 2 en week 3

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

26 Maart 2018 | Malta, Sliema

Zondag (18-3) genoot ik mijn grootste muifdag sinds tijden. Normaal gesproken houd ik zo’n dag vanwege de kater, maar ik had nergens last van. Nee, ik was gewoon even toe aan een dagje niks. En wat is er dan fijner als die vertrouwde, sympathieke, oer-Hollandse stem van Tom Egberts via uitzending gemist. Ik kan zo snel even niks bedenken. Daarna nog even een filmpje en even kort contact met wat mensen in Nederland. En voor je het weet, zit je alweer aan je avondeten: gebakken piepers, broccoli en twee kipkrokantjes (en ketchup). Ik waande me voor een dagje weer even in Nederland.

Dat was geen toeval. Dat weekend had ik voor het eerst zin om even in Nederland te zijn. Toen ik hoorde dat bij jullie de temperatuur weer een minnetje voor zijn naam had staan, vervaagde dit gevoel al snel weer. Sterkte daar haha. Niet dat het hier al zomer is, zeker niet. Ik loop vaker in lange dan in korte broek. Maar overdag als de zon er goed op staat, dan kun je je witte lichaam best even aan de zon laten wennen (met factor 50).

In veel landen werd zaterdag (17-3) Saint Patrick’s Day gevierd. Maar hier in Malta werd het hele weekend aan het feest gewijd. Iedereen ademde even oranje-wit-groen. De straten stonden vol groen geklede mensen en overal was muziek. Drie dagen Guinness, was voor velen het recept. Dat kon ook prima, aangezien maandag een extra vrije dag was. Meer dan 90 procent van de Maltese bevolking is namelijk rooms-katholiek. Het voordeel hiervan is dat ze nog weleens een (voor mij vaak onbekende) ‘Saint’ vereren. Veel bedrijven zijn dan dicht. Maandag (19-3) was het de beurt aan Saint Joseph. Hij was de man van Virgin Mary en de pleegvader van Jezus. Ik had er geen probleem mee dat de beste man even in het zonnetje werd gezet.

Al was dat zonnetje een paar dagen niet zo fanatiek. Ik vond het wel een geschikte dag voor iets cultureels, maar alles was zo’n beetje dicht. Dat ging dus niet door. Het gevolg hiervan was dat ik mijn vrije maandagmiddag aan het zoeken naar literatuur voor mijn scriptie heb gewijd. Echt mijn favoriete bezigheid. Verder waren er deze week niet veel outdoor activiteiten gepland, dus ik heb een oerdegelijk nine-to-five-weekje gedraaid. Wel heb ik dinsdagavond (20-3) even een wijntje gedaan met een Maltese jongedame.

Gisteren (25-3) was echt een leuke dag. Ik ging naar het plaatsje Marsaxlokk, dat bekend staat om haar grote markt. Heel veel vistentjes gezien, maar ook veel chocolade! Ik kon het niet laten om laatstgenoemde even te testen. Na een uurtje struinen wilde ik wel even ergens gaan lunchen. Er zaten daar super leuke restaurants aan het water. Alleen lunchen, dat leek me helemaal niks. Ik besloot om even goed tussen de terrasjes te neuzen en pikte er een gozer van een jaar of dertig uit. En hoe bestaat het toch, die gast was dus Nederlands. Enorm leuke gesprekken gehad. Hij heeft namelijk zijn eigen restaurant (600 pax.) in Bilthoven en is officieel sommelier. Jammer dat hij maar voor een week op Malta is, maar hoe toevallig dat zoiets gebeurt.

Verder gaat alles wel,
En vooral erg snel.
Mijn derde week zit er morgen alweer op,
Ik geniet nog steeds op en top.

En iedereen raad ik het aan,
Om hier een keertje heen te gaan.
Er is veel te zien voor zo’n klein land,
En dan heb ik het niet alleen over het strand.
Maar ook veel cultuur en historie,
Wat is het hier mooi, potjandorie!

  • 26 Maart 2018 - 21:12

    Ellen:

    Leuk weer even Bart, je verhaal. Zo blijven we lekker op de hoogte. Natuurlijk hoor ik de losse flarden vaak al even via Whatsapp of een telefoontje, maar met het hele verhaal achter elkaar krijg ik toch een beter idee van hoe je verblijf verloopt.
    Liefs,
    mama

  • 26 Maart 2018 - 21:41

    Wil Dudink:

    Hallo Bart.
    Al heb ik je net gesproken voor de telefoon , toch reageer ik graag nog even. iDat je ook nog even aan het rijmen sloeg vond ik erg leuk.En wat vind je van het Ned. elftal het staat nu met de rust al 3-o, wie had dat gedacht. ik ben benieuwd naar de einduitslag als ze het maar vast houden. Nu Bart ik wens je weer een schitterende week en succes met je scriptie.
    Liefs Oma.

  • 27 Maart 2018 - 11:09

    Marit:

    Heee Bart,
    Wat kan jij leuk schrijven! Dat rijmen doe je er ook gewoon even bij uit de losse pols waarschijnlijk. Super leuk dat je iedereen op deze manier op de hoogte houdt. Je zit echt op je plek en geniet volop, dat is ook de bedoeling natuurlijk. En ja, bij ons zijn de temperaturen nog niet zo schitterend. Des te meer reden om daar te genieten. Succes met je scripte en je avontuur daar, je hebt het verdient!

  • 27 Maart 2018 - 11:45

    Opa:

    Bedankt voor je leuke proza. Het gedichtje op de kaart naar jou is natuurkijk niets vergeleken bij dat van jou. Tot de volgende keer maar weer en hou je haaks.

  • 27 Maart 2018 - 11:48

    Bart Rijnierse:

    Dank jullie wel allemaal! Fijn om te horen dat de stukjes duidelijk zijn. Ik doe ook maar wat ;) wordt vervolgd!

  • 27 Maart 2018 - 17:54

    Suzanne:

    De meneer schuin tegenover me in de trein vroeg me net wat er zo leuk was, “omdat ik zo vrolijk glimlachte” tijdens het lezen van je verhaal. 3 dagen St. Patricksdag lijkt me wel wat! En fijn om eindelijk eens te weten wie die Josef nou was :p
    Xx

  • 27 Maart 2018 - 18:20

    Bart Rijnierse:

    Wat een vriendelijke meneer! Xx

  • 29 Maart 2018 - 15:59

    Jolande:

    Hoi Bart, Wat schrijf je leuk en wat is het heerlijk om je verhalen te lezen. Wat doe je een hoop nieuwe ervaringen op in zo'n korte tijd, geweldig hoor. En zeker niet verkeerd om nu lekker in Zuid-Europa te zijn, hier is het maar niks tot nu toe. Ik wens je goede Paasdagen toe, dat zal daar ongetwijfeld iets bijzonders zijn. Groetjes, Jolande

  • 29 Maart 2018 - 16:45

    Bart Rijnierse:

    Dankjewel Jolande, leuk dat je even reageert! Groetjes daar!

  • 02 April 2018 - 14:55

    Jan De Wit:

    Hé Bart.
    Leuk die verslagen van je en goed om te lezen dat het daar in Malta goed bevalt. Geniet maar lekker van die heerlijke temperatuur daar in Malta, want hier is het vandaag heel erg slecht (regen, regen en nog eens regen). Ik zal de verslagen van EVC blijven lezen ondanks dat je niet meer meespeelt:-)
    Groetjes (ook van Monique) en wij kijken uit naar je volgende verslag. Jan

  • 05 April 2018 - 14:00

    Bart Rijnierse:

    Thanks Jan. Groetjes daar. Genieten lukt aardig hoor :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 15 Maart 2018
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 3430

Voorgaande reizen:

07 Maart 2018 - 31 Juli 2018

Afstudeerstage in Malta

Landen bezocht: